Marta Boberska

Opublikowano:

Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Podczas studiów była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki oraz Prezydenta Miasta St. Warszawy.

W latach 1994-2017 była solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Na deskach tego teatru wykonała ponad czterdzieści partii solowych w operach W.A. Mozarta, G. Rossiniego, G.F. Händla, Cl. Monteverdiego, H. Purcella, G. Verdiego, J. Blowa, G. Rossiniego, D. Cimarosy, A. Scarlattiego, J.B. Lully’ego, A. Campry, jak również wiele partii oratoryjnych w dziełach J.S. Bacha, G.F. Händla i innych.

Współpracowała również m.in. z Operą Narodową (Widma i Verbum nobile St. Moniuszki), Narodową Operą Łotewską w Rydze (Czarodziejski flet W.A. Mozarta), Opera Nova w Bydgoszczy (Mesjasz G.F. Händla), Operą Krakowską (Cosi fan tutte W.A. Mozarta, Zemsta nietoperza J. Straussa).

W sezonie 1998/99 brała udział w produkcji Czarodziejskiego fletu W.A. Mozarta (Królowa Nocy) pod dyrekcją J.Cl. Malgoira, wykonując tę partię m.in. w teatrze Champs Elysee w Paryżu. W Teatrze Powszechnym w Warszawie partnerowała K. Jandzie w sztuce Maria Callas – lekcja śpiewu.

Wykonuje również muzykę współczesną (m.in. prawykonanie cyklu pieśni Marijn Simons w Finlandii w 2003 roku).

Prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju i za granicą, wykonując m. in. utwory kameralne i oratoryjno-kantatowe. Współpracuje z wieloma zespołami i wykonawcami muzyki dawnej.

Koncertuje w czołowych filharmoniach kraju, zarówno z koncertami, jak i recitalami solowymi. Współpracuje z Polskim Radiem (koncerty, recitale oraz nagrania archiwalne).

Brała udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych (m.in. Festiwal Beethovenowski, Vratislavia Cantans, Chopin i jego Europa, Muzyka w Starym Krakowie, Festiwal Goldbergowski, Muzyka w Zabytkach Warszawy, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Al- Bustan Festiwal, Festival van Vlaanderen Brugge,Two Days & Nights of New Music Odessa).

Nagrała wiele płyt kompaktowych ( m.in. J.A. Hasse Zenobia, G.F. Händel Imeneo, Forster Vanitas vanitatum, J. Peri Euridice, M. Mielczewski Opera omnia, G.G. Gorczycki Opera omnia, S.S. Szarzyński Opera omnia, D. Scarlatti Tetide in Sciro, Strauss Zemsta nietoperza, G. Mahler Symphony No.8, St. Moniuszko Msze (vol. 1 i 2).
Nagrywała również dla radia i telewizji oraz filmu (muzyka Jana A.P. Kaczmarka w obrazach A. Holland oraz ścieżki dźwiękowe w filmach m.in. A. Wajdy).

Koncertuje w teatrach i salach koncertowych, m.in. w Niemczech, Francji, Belgii, Holandii, Szwajcarii, Finlandii, Japonii, Omanie, USA, Libanie, Ukrainie, Rosji. W Japonii regularnie koncertuje z recitalami wraz z zespołem kameralnym.

Występowała pod batutą takich dyrygentów jak Jerzy Maksymiuk, Jan Krenz, Antoni Wit, Kazimierz Kord, Wojciech Michniewski, Jacek Kaspszyk, Tadeusz Strugała, Andrzej Straszyński, Tomasz Bugaj, Tadeusz Wojciechowski, Christopher Hogwood, Franz Bruggen, Jean-Claude Malgoire, Helmuth Rilling, Michael Zilm, Michel Plasson, Łukasz Borowicz, Jose Maria Florencio, Kai Bumann, Ruben Silva, Michał Dworzyński.

Obecnie związana jest z Polską Operą Królewską.

W swoim dorobku posiada również nominacje do nagród muzycznych (m.in. Paszport Polityki – lata 2000, 2001 i 2002, Fryderyki – 1999, 2000, 2001, 2002 i 2005).W 2009 roku fonograficzną nagrodę Fryderyka otrzymała płyta Msze St. Moniuszki z jej udziałem.

Została odznaczona przez Prezydenta Rzeczpospolitej Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi oraz otrzymała Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.