Andrzej Klimczak

Opublikowano:

Współtwórca Polskiej Opery Królewskiej. Bas-baryton, absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Z chwilą ukończenia studiów w 1987 roku rozpoczął karierę jako solista Warszawskiej Opery Kameralnej. Jego pierwsze solowe role to Osmin w Zaide W. A. Mozarta oraz Jan w Żółtej szlafmycy K. Majera (Gaetana). Niedługo potem zadebiutował w roli Figara w Weselu Figara W. A. Mozarta w Teatro Principal w Alicante (1988, Hiszpania).

Dotychczasowy dorobek artysty obejmuje ponad pięćdziesiąt pierwszoplanowych bas-barytonowych partii, od barokowych dzieł kompozytorów takich jak Haendel czy Bach, poprzez niemal wszystkie pierwszoplanowe role w operach Mozarta (wśród nich Don Giovanni, Leporello, Papageno, Figaro, Hrabia Almaviva, Guglielmo, Don Alfonso) i Rossiniego (m.in. Don Bartolo w Cyruliku Sewilskim, Mustafa we Włoszce w Algierze czy Selim w Turku w Italii), aż po utwory współczesne – by wspomnieć tylko tytułową partię w Balthazarze czy  Felixa w Polieukcie Zygmunta Krauzego.

Do jego koronnych partii zalicza się również kreację roli Eugeniusza Oniegina w operze Czajkowskiego oraz Forda w Falstaffie Verdiego.

Ceniony interpretator liryki wokalnej, laureat II Konkursu Moniuszkowskiego w Warszawie.

Szczególne miejsce w jego dorobku artystycznym zajmuje repertuar oratoryjno-kantatowy. Artysta specjalizuje się w interpretacji barokowych oper i oratoriów. Do jego największych sukcesów należą liczne kreacje partii basowej w Mesjaszu Haendla, a także utrwalone w postaci nagrań CD role Argenia w Imeneo Haendla oraz Licomede w Tetide in Sciro D.Scarlattiego.

Jako solista występował na wielu prestiżowych scenach i w salach koncertowych Europy i świata, m.in. w Japonii, Libanie, Izraelu czy Omanie.

Brał udział w wielu liczących się na świecie festiwalach, m.in. na Carrintischer Sommer (1995), KlangBogen Wien Mozart A-Z (1996) oraz na Festiwalu Muzycznym w Madrycie (1994-6).

W Polsce występował także na deskach Opery Dolnośląskiej, Opery Bydgoskiej, Teatru Wielkiego w Łodzi oraz w wielu filharmoniach i salach koncertowych (Warszawa, Rzeszów, Gdańsk, Poznań, Łódź, Białystok, Szczecin, Płock).

Liczne partie kreował pod batutą R. Zimaka, S. Stuligrosza, Ph. Entremonta, T. Wojciechowskiego, J. Kasprzyka, E. Michnik, M. Nowakowskiego, T. Karolaka, R. Silvy, Z. Gracy, Ł. Borowicza, K. Bumanna, M. N. Niesiołowskiego.

W 2001 roku został odznaczony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Złotym Krzyżem Zasługi dla Rzeczypospolitej Polskiej, zaś w roku 2012 Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.